Quand
20-22 juin 2024
Où
Aberyswyth University, Wales, UK
Colloque organisé par Emmanuelle André (CERILAC, U. Paris Cité), Martine Beugnet (LARCA, U. Paris Cité), Guillaume Soulez (U. Sorbonne Nouvelle) et Kim Knowles (Aberystwyth University)
Still: Thomas Dekeyser and Andrew Kulp, Machines in Flames, 2022.
Part One Experimental Research Practices
Présentation
Walter Benjamin’s concept of the optical unconscious has received substantial analysis across the visual arts. Rosalind Krauss famously revisited modernist art through the prism of his concept. Krauss puts forward the principle of a flawed vision that modernist painters sought to capture. Following Frederic Jameson, Krauss further associates the optical unconscious with a political unconscious and the invention of imaginary or formal “solutions” to unresolvable socio-psychical contradictions.
How do we approach the unconscious in the digital age? This research program looks across aesthetic domains of computation — from cinema to video games to virtual reality — at the ways in which digital technology continues the visual dimensions that inform the optical unconscious while introducing layers of code, networking, and infrastructure below the visible interface.
Part one is programmed to take place in June 2024 in Wales, and will engage with the topics and approaches that are central to Aberystwyth University’s teaching and research expertise: practice-based research, as well as concepts of deep mapping, the landscape as palimpsest, environmental transformations, and contrasted notions of space and place.
The proceedings take the form of a symposium and summer school, with presentations and screenings involving doctoral students from Paris and Aberystwyth.
Programme
Jeudi 20 juin 2024
9h30 – Accueil et introduction par Kim Knowles
10h – Emmanuelle André, ‘The New Optical unconscious 1 (Full Rehearsal, Martin Arnold, 2017)’
10h30 – Martine Beugnet, ‘The New Optical unconscious 2 (In Tinseltown, Martin Arnold, 2017)’
11h – Guillaume Soulez, ‘Virtual Place, Actual Place, from Phantasmagoria to Virtual Reality Headset’
11h30 – Sarah Benedyczuk, ‘Cosmic Reveries: Projections of a Digital Unconscious in the Point Cloud’
12h30 – 14h Buffet
17h30 – Screening, Thomas Dekeyser ‘Machines in Flames’
19h – Evening Meal
Vendredi 21 juin 2024
10h – Anne-Gaëlle Saliot, ‘Godard’s Le Livre d’image and Digital Orientalism’
10h30 – Charlie Hewison, ‘Karrabing Film Collective, ecocidal and colonial dreamings through a mobile lens’
11h – Aya Motegi, ‘Representations of Post-Disaster Landscapes: Storytelling and Digital Aesthetics in Films Made after the Great East Japan Earthquake’
11h30 – Harrison Patten, ‘AI Warfare: Images, Recognition, Vision’
14h Aim King – Borth-Aber Walk followed by evening drinks
Samedi 22 juin
9h30 – Valentine Charles, ‘Covering/ Uncovering : Floral Wallpapers in Films and the Aesthetics of the Hidden’
10h – Quentin Lepetitdidier, ‘Behind the material at Leighton Pierce’
11h – Anthony Blanc, ‘Through Frontex’s thermal imaging cameras: revealing clandestine migration and the hidden dimensions of “hunting images’
11h30 – Phil Layton ‘The Magic of Emergence’.
12h30 Buffet
14h00 – Lucy Gough and Piotr Woycicki ‘Mapping the Soul VR’
14h30 – Rémi Sagot-Duvauroux, ‘The Body-Montage: manipulating and moving through space fragments’
18h – Artist talk and screening with filmmaker Patti Gaal Holmes.
Cet événement a reçu le soutien de l’appel à projets « Animations Scientifiques » de la faculté Sociétés & Humanités d’Université Paris Cité
Ainsi que celui du CERILAC, du LARCA et de l’IRCAV (Sorbonne Nouvelle).
À lire aussi
AAC – Scènes de crime. Du fait divers au true crime : documenter, reconstituer, médiatiser
Appel à communicationsJournée d’étudeUniversité de Lille – 9 avril 2026propositions de communication à envoyer avant le 15 janvier 2026 Scènes de crime - AAC téléchargeable au format PDF Dans la série Outreau, un cauchemar français,...
Soutenance HDR » Du chant à la scène : Rome territoire des remakes » – Maxime Pierre
Titre de l'habilitation à diriger des recherches Du chant à la scène : Rome territoire des remakes La présentation inclura l'essai inédit : La Tragédie sans drame : Sénèque à l’épreuve du nō Résumé de l'inéditNotre essai propose une lecture nouvelle de la...
AAC – « Femmes d’Image, Images de Femmes : Pour une approche transversale de la place des femmes dans les cinémas d’Europe centrale, orientale et balkanique »
Journée d'étudeFemmes d'Image, Images de femmesPour une approche transversale de la place des femmes dans les cinémas d'Europe centrale, orientale et balkaniqueUniversité Paris Cité (Campus des Grands Moulins) Le 10 juin 2026Comité d’organisation :Léa Dabrowski...
Soutenance de thèse « De Tolkien à la bande dessinée humoristique française : une étude narratologique des mondes inventés de fantasy »
Titre de thèseDe Tolkien à la bande dessinée humoristique française : une étude narratologique des mondes inventés de fantasy par Laurence Lebourg Résumé de thèse L’ensemble des oeuvres de Tolkien liées à l’univers inventé d’Arda est souvent décrit comme la création...
